Blog-775x400

In 8 stappen naar een succesvolle Social Media Strategie

Hallo! Bedankt om door te klikken naar dit bericht. Ik leer je graag in 8 korte stappen hoe je tot een social media plan komt. Deze strategie is gevormd door ervaring gecombineerd met research en testen. Hopelijk kan ik je hiermee inspireren om een lange termijnvisie op te stellen voor jouw Social Media.

Je Social Media Strategy bestaat uit twee onderdelen, wij noemen ze: Social Media Core & Social Media Campaigns. Vandaag leg ik je graag uit wat de Social Media Core voor ons betekent.

Social Media Core zorgt ervoor dat je een duidelijk plan hebt op lange termijn. Het hoofddoel hiervan is zorgen voor een consistente en uniforme manier van communiceren via jouw Social Media Kanalen. Je kan namelijk niet verwachten dat je onmiddellijk resultaat haalt uit het delen van berichten. Het belangrijkste is om een verhaal te vertellen, een verhaal op lange(re) termijn.

Hoe komen we nu tot dit plan voor Social Media?

Wel via deze 8 stappen:

1. Bepalen Doelgroep

Het is essentieel om te beginnen met het bepalen van de juiste doelgroep. Je kijkt naar wie je wil communiceren en wat hun kenmerken zijn (leeftijd, geslacht, interesses, hobby’s, …. ). Op deze manier zorgen je voor een profiel met fictieve informatie over jouw ideale volger. (= persona’s)

2. Bepaling van de kanalen

Na het analyseren van de gewenste doelgroep gaan we over tot het kiezen van de juiste kanalen. Het is zeer belangrijk om een keuze te maken zodat de return zo groot mogelijk is. De keuze gaat natuurlijk uit naar waar de ogen zitten van jouw gewenste doelgroep.

3. Opstart van de nodige kanalen

We weten nu onze doelgroep en waar die zich situeert. Tijd voor actie! Maak de nodige profielen aan op een correcte en professionele manier. Wees creatief en zorg voor een authentiek verhaal in je biografie.

4. Content Brainstorm

Afhankelijk van de gekozen platformen doe je een brainstorm over content. Welke berichten kunnen we met jouw bedrijf gaan delen? Welke zijn relevant voor jouw doelgroep en lokken ook interactie uit?

5. Content Marketing Plan

Door het opstellen van een duidelijke structuur kunnen we op een consistente manier jouw content delen. In dit plan komt alle nodige informatie (uur, datum, type, doel, … ) die we nodig hebben om te delen.

6. Content Creatie

Visuele consistentie is zeer belangrijk voor jouw marketing, dus ook voor jouw Social Media kanalen. Het zorgt ervoor dat mensen je bewust en onbewust blijven herinneren. De geplande content dient dan ook op een creatieve, maar uniforme manier gemaakt te worden. Dit zowel voor stilstaande als bewegende beelden.

7. Verspreiden en analyseren

De geplande en gecreëerde content deel je op een consistente manier met jouw volgers. Zo zorgen je voor meer bereik en meer naamsbekendheid. Elk stukje content die je deelt krijgt een analyse nadien. Zo zorg je voor een overzicht van goed en minder goed werkende content.

8. Conversation Management

Mensen verwachten tegenwoordig snel een antwoord op hun vragen en problemen. Daarom is het zeer belangrijk om jouw online kanalen goed op te volgen. Door kort op de bal te spelen worden jouw klanten échte ambassadeurs!

Na het doorlopen van bovenstaande punten heb je een mooie strategie voor handen. Sommige concepten zijn vast nog wat oppervlakkig, geen paniek! We komen er nog op terug in detail. Volg dus zeker onze Facebook-pagina of LinkedIn om op de hoogte te blijven van nieuwe berichten.

Heb je nu reeds het gevoel dat bovenstaande strategie zelf uitwerken teveel werk zal kosten? Contacteer ons vrijblijvend voor een persoonlijk gesprek. We bekijken dan samen hoe we kunnen helpen zodat jij je kan focussen op je core-business! Mailen kan naar sayhi@socialtaco.be 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *